Zo slaap je beter

Veel Nederlanders hebben regelmatig last van een slechte nachtrust. Zo’n slechte nachtrust kan door verschillende dingen komen. Het kan komen door alcoholgebruik, iets verkeerds eten of simpelweg een slecht slaapritme. Er kan echter ook een diepere reden achter zitten. Dit kan bijvoorbeeld stress zijn, een depressie of een andere psychische oorzaak. In dit artikel lees je een aantal tips over hoe je beter kan slapen. Als je echter denkt dat je door een psychische oorzaak niet in slaap kan komen is het misschien een goed idee om een afspraak te maken met een psycholoog, bijvoorbeeld psycholoog Amsterdam 

Zorg overdags voor voldoende licht 

Je biologische klok werkt het beste als je je dag doorbrengt in genoeg daglicht. Als je overdags veel licht tot je krijgt, maakt je lichaam melatonine aan. Dit stofje is essentieel om een goede nachtrust te hebben. In de wintermaanden is genoeg blootstelling aan licht extra belangrijk.  

Dim ‘s avonds de lichten.  

Wanneer je ogen minder licht krijgen na een lange dag, maakt je lichaam ook melatonine aan. Dit slaap hormoon zorgt ervoor dat je moe wordt. Fel licht tot laat, zoals van je telefoon of televisie, verstoort je biologische klok. Probeer fel licht twee uur voordat je gaat slapen te minimaliseren. Daarnaast is het belangrijk om voor een donkere slaapkamer te zorgen. Te veel licht in je kamer kan niet alleen zorgen voor een verstoorde slaapcyclus, maar ook remt het het natuurlijke herstelproces van je lichaamscellen.  

Maak je niet te druk 

Het is over het algemeen heel normaal voor mensen om niet in één keer door te kunnen slapen. Probeer je dus ook niet druk te maken om het feit dat je af en toe even wakker kan worden. Als je begint te piekeren over dat je wakker ligt, lig je meestal alleen maar langer wakker. Als dit gebeurt, ga dan even uit bed en drink een glaasje water. Raak even afgeleid en probeer het dan opnieuw. Als je vaker dan normaal last hebt van slecht slapen, kan het zijn dat er meer aan de hand is. Maak in dit geval eens aan afspraak met een psycholoog Den Haag 

Wees ontspannen 

Wanneer je naar bed gaat is het belangrijk om ontspannen te zijn. Stort je dus niet op werk of school net voordat je naar bed wilt gaan. Zulke dingen stimuleren stress en gespannen spieren, waardoor het moeilijker is om in slaap te komen. Sociale media kan hetzelfde effect hebben. 

http://www.piekerpoli.nl