De treklier, wanneer en hoe?

badkamernieuws-1

De treklier is al een bekende sinds de start van de beschaving en heeft een ongeziene, maar zeer belangrijke rol gespeeld bij het creëren van de wereld zoals wij die kennen. De bouw van kastelen, kathedralen, de mijnbouw, maar ook de ontdekking van de nieuwe wereld zou zonder lieren veel omslachtiger zijn geweest. 

We kunnen niet zonder de treklier

In de wereld van vandaag is de treklier nog steeds erg aanwezig als de drijvende kracht achter liften, duikkooien, in moderne telescopische kranen, of bij rangeer- en scheepswerven en spelen een belangrijke rol in het in beweging houden van de wereld zoals we die kennen. Net als bij de bouw van kathedralen zijn lieren nog steeds onmisbaar bij de bouw van hedendaagse “kathedralen” als hoogbouw, bruggen, booreilanden en windturbines.

Basisprincipes

In essentie is een lier een basisapparaat, waarbij een touw om een buis wordt gewikkeld, met als doel een lading met relatief gemak op te tillen of te trekken. Als je om welke reden dan ook wat meer wilt weten over lieren lees dan zeker verder. Als een object recht omhoog wordt gehesen, heet dat hijsen. Het verschil tussen een treklier en een takel is dat een lier de last via een schijf trekt, de takel trekt hem recht op de trommel. Sommige lieren worden gebruikt als takels, maar zijn daar niet specifiek voor ontworpen. 

Cijferhantering

Het bepalen van de trekkracht van de lijn is eenvoudig, zolang deze maar wordt opgetild.

Het is gewoon het gewicht van het object, maar als er schijven en of blokken worden gebruikt is de wrijving van deze schijven ca. 3 – 5% per schijf. De trekkracht hangt af van het gewicht van het voorwerp, de wrijving tussen het voorwerp en de vloer en de helling waar het tegenaan wordt getrokken (indien aanwezig). Bij kritische werkzaamheden is een test met een trekkrachtmeter aan te bevelen, dit geldt ook voor rollend materieel of andere zaken die over rails worden verplaatst.

Bij lasten op spoorwagons (of wagens op massieve banden op een gladde ondergrond) bedraagt de trekkracht van de lijn ongeveer 1-2% van het eigen gewicht van de last (gecombineerd gewicht van het rollend materieel en het laadvermogen), maar let op: als het spoor op een helling staat of een scherpe bocht heeft, zal de benodigde kracht zeer snel toenemen.

In geval van twijfel over het hijsen of trekken, stel je voor dat het touw wordt doorgesneden. Blijft de last stilstaan dan trekt u, als de last begint te bewegen, bent u aan het tillen. Op de website www.hijswinkel.nl krijgt u nog meer informatie.

Author: